میلیونر ها کجا پنهان می شوند ؟
سوسن دادرس سوسن دادرس

گزارشی از بانک اعتبار سوئیس 
 
برای دومین سال پی در پی، بانک اعتبار سوئیس گزارشی در باره وضعیت ثروت در جهان منتشر کرد، در این گزارش وضعیت دارایی های چهارونیم میلیارد از مردم بالغ در جهان، بررسی شده است، در این گزارش، ارقام  بر پایه دلار آمریکا سنجیده شده است .
در میانه ماه مه 2011، ثروت جهانی در خانواده ها، دویست و سی یک هزار میلیارد دلار تخمین زده شده است که می بایستی در سال 2016، به سیصد و چهل پنج هزار میلیارد دلار برسد. بیشترین میلیونر ها در کدام کشور های جهان می باشند کسی که  دستکم یک میلیون دلار داشته باشد.
آمریکا، با ده میلیون و شصت ویک هزار تن، کشوری با بیشترین میلیونر در جهان است، بر پایه گزارش بانک اعتبار سوئیس، آمریکا با  فاصله زیادی جلوی دیگر کشور ها قرار گرفته است، اگر کسانی که در آمریکا بیش از صد هزار دلار دارند نیز به حساب آورده شوند، آمریکا با هشتاد و چهار میلیون و هفتصد هزار تن  از جمعیت بالغ این کشور که دویست و سی و چهار میلیون تن می باشند، بیشترین ثروتمند را در جای خود داده است.
اگر ثروت متوسط هر فرد بالغ آمریکایی میان سال های 2001 تا 2006 افزایش یافته بود، پس از بحران اقتصادی کاهش یافته و هنوز به اندازه پنج سال پیش که چیزی نزدیک دویست و هفتاد و پنج هزار دلار بود نرسیده است.
ژاپن، سه برابر کمتر از آمریکا، با سه میلیون و صد هزار میلیونر، و در جمع با شصت و هشت میلیون نفر که بیش از صد هزار دلار دارا می باشند، دومین کشوری است که میلیونر ها را در خود جای داده است. در کشور آفتاب تابان، بر خلاف دیگر کشور های گروه هشت، از سال  دو هزار میلادی تاکنون، ثروت همگانی افزایش چشمگیری نداشته است، در آن سال ثروت متوسط ژاپنی ها، صد ونود هزار دلار بود که تقریباً بالاترین بشمار می رفت.
بر پایه ین ژاپن، این ثروت بایستی به دو دلیل؛ نرخ پائین بهره و بازار مسکن که از سال 1990 در بحران بسر می برد نزدیک به ده در صد کاهش یابد، ولی ژاپن هنوز دومین کشور ثروتمندان می باشد و زیاد دور نیست که کشور دیگری از ده کشور ثروتمند جهان جای این کشور را بگیرد.
فرانسه سومین کشورجهان و نخستین کشور اروپا است که بیشترین میلیونر ها  را در خود جای داده است، دومیلیون و ششصد هزار تن، فرانسه در رده ششم کشور های بزرگ است که در آن مردمی با بیش از صد هزار دلار دارایی دیده می شوند. میزان ثروت در فرانسه میان سال های 2000 تا 2007، سه برابر شده است، دارایی متوسط در سال 2011،  دویست و نود و سه هزار و ششصد وهشتاد دلار است، درحالی که در سال 2000، میلادی این رقم صد هزار دلار بود. افزایش بهای یورو در برابر دلار آمریکا در کشور های حوزه یورو در این افزایش تاًثیر داشته است. این افزایش ثروت از سوی دیگر نشان دهنده عدم برابری در میان خانواده های فرانسوی می باشد.
آلمان، نیرومند ترین اقتصاد اروپا، با پنجمین تولید ناخالص در جهان، سرزمین دیگر میلیونر ها می باشد، که یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار میلیونر را در خود جای داده است، درآلمان بیست و هفت میلیون و چهارصد نود هزار تن بیش از صد هزار دلار ثروت دارند.
در انگلستان، بیشتر از فرانسه، کسانی با دارایی بیش از صد هزار دلار دیده می شوند ( بیست وشش میلیون و دویست و پنجاه شش هزار) تن ولی شمار میلیونر ها در این کشور کمتر از کشور هایی است که در بالا نام برده شدند، انگلستان صد هزار تن کمتر از فرانسه و نزدیک به یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار میلیونر را در خود جای داده است، نیمی از ثروت انگلستان در دست چهل و هشت میلیون انگلیسی ، بیشتر از نیمی از جمعیت این کشور می باشد.
ثروت متوسط انگلیسی ها که تا سال 2007 بشدت افزایش داشت، در سال 2008، با آغاز بحران اقتصادی کاهش یافت، و نزدیک به دویست و پنجاه و شش هزار دلار در پایان سال 2011 خواهد بود.
ایتالیا، یکی از کشور های مقروض جهان که افزایش روز به روز بدهی آن موجب نگرانی شده است نزدیک به یک میلیون و پانصد و چهل هزار میلیونر را در خود جای داده است. ایتالیا ، پس از آمریکا و ژاپن ، سومین کشور جهان است که  در آن بیش از سی میلیون تن بیش از صد هزار دلار دارایی دارند.
اگر درده سال گذشته ثروت متوسط در استرالیا، از صد هزار دلار به سیصد و نود هفت هزار دلار رسیده است یکی از دلایل آن افزایش بهای دلار استرالیا در برابردلار آمریکا می باشد، ولی به گزارش بانک اعتبار سوئیس، بدون در نظر گرفتن این مسئله ، افزایش ثروت در استرالیا می توانست  دستکم دو برابر باشد. استرالیا نسبت به جمعیت خود دومین کشور ثروتمند جهان جلو تر از نروژ و پس از سوئیس قرار دارد. تنها بیست و دومیلیون جمعیت، سه برابر کمتر از فرانسه، بر خلاف بسیاری از کشور های جهان ، در استرالیا، کمتر کسی دیده می شود که کمتر از هزار دلار درآمد داشته باشد. دانشجویان استرالیایی نیز در زمره ثروتمندان بشمار می روند ، شمار دانشجویانی که بیشتر از صد هزار دلار دارایی دارند هشت برابر متوسط دیگر کشور های جهان می باشد.
سال 2011، نخستین سال  پربار برای چینی ها بود شمار میلیونر ها در این کشور از مرز یک میلیون تن گذشت، یک میلیون و بیست هزار نفر رسید و همینطور در حال افزایش است. ثروت متوسط چینی ها در ده سال گذشته سه برابر شده است ودر سال دوهزار میلادی، از شش هزار دلار به بیست و یک هزار دلار رسیده است، بانک اعتبار سوئیس ، پیش بینی می کند که این رقم به هفتاد هزار و هفتصد دلار خواهد رسید، پیش بینی دیگری حاکی از این است که تا سال 2016، چین بر جایگاه دوم کشورهای ثروتمند جهان تکیه خواهد زد. مجموع  ثروت خانواده های چینی، سی و نه هزار میلیارد دلار می باشد، این رقم دربرابر، سی و یک هزار میلیارد دلار دارایی خانواده های ژاپنی می باشد.
کانادا، با سی  و چهار میلیون جمعیت ، و نهصد و چهل هزار میلیونر درجایگاه نهم قرار دارد. میزان متوسط ثروت جمعیت بالغ در کانادا به دویست و چهل  و پنج هزار و چهارصد و پنجاه دلار می رسد و از این نظر در سیزدهمین رده جهانی قرار دارد، کشوری  که به نظر می رسد در بحران اقتصادی کمتر آسیب دیده است ولی میزان متوسط ثروت در سال 2008، کمی کاهش یافته است.
درسال دوهزار میلادی، ثروت متوسط در سوئیس در رده بالاترین ها  درجهان بود. در سال 2011، سوئیس هنوز هم با پانصد و چهل هزار دلار در رده  بالا می باشد . در سوئیس، همانطور که از آن انتظار می رود بیش از ششصد و بیست و دو هزار تن میلیونر زندگی می کنند ، در حالی که جمعیت بالغ این کشور شش میلیون تن می باشد.
 


November 5th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي